pondělí 6. dubna 2015

Tracy's tiger

Autor: William Saroyan

Nakladatelství: Argo

Rok vydání: 2011, 1953 (originál)















Obsah


Thomas Tracy už odmala miloval tygry. Od jeho mladých let ho také jeden tygr všude doprovázel a dodával mu odvahu (co na tom, že to byl ve skutečnosti černý panter). Co se ovšem stane, když se Tracy vrací po šesti letech zpátky do New Yorku a jeho tygra, dříve neviditelného, najednou všichni vidí?

Autor


William Saroyan byl americkým dramatikem a spisovatelem. Byl oceněn Pulitzerovou cenou. Kromě Tracyho tygra měla ještě velký úspěch kniha s názvem The Human Comedy, za níž, když se filmově zpracovala, dostal Oscara.

Ukázka


Thomas Tracy had a tiger. It was actually a black panther, but that's no matter, because he thought of it as a tiger. When he was three and went by the sound of things somebody said tiger! Whatever a tiger! was, Tracy wanted his own. One day he was walking in town with his father when he saw something in the window of a fish restaurant. 
,,Buy me that tiger,'' he said. ,,That's a lobster,'' his father said. 
,,I don't want it, then,'' Tracy said.

Thomas Tracy měl tygra. Ve skutečnosti to byl černý panter, ale na tom nezáleželo, protože on si ho představoval jako tygra. Když mu byly tři a začal poslouchat, co lidé říkají, někdo řekl tygr! Ať už tygr! bylo cokoliv, Tracy to chtěl. Jeden den, když se procházel po městě se svým otcem, uviděl něco v okně rybí restaurace. 
,,Kup mi toho tygra,'' řekl. ,,To je humr,'' řekl mu otec. 
,,Tak to potom nechci,'' řekl Tracy.

Můj názor


Tracyho tygr je kniha o Thomasu Tracym (i když jsem si do té doby, než jsem si při psaní recenze myslela, že Tracy je jeho křestní jméno), který při sobě má při každé příležitosti tygra, tedy černého pantera. Pomáhá mu zvládat různé situace a být odvážnější. Nikdo jiný kromě Tracyho ho ale nevidí. Tedy alespoň tak to bylo... 

Po krátkém (a nevydařeném) románku s Laurou Luthy jede zpět do San Francisca. Tam je ale osamělý, a tak se po šestileté pauze vrací do New Yorku. Tracy cítí, že se toho za šest let hodně změnilo. Dům výrobce kávy Otto Seyfang, kde pracoval, už neexistuje. Avšak mnohem větším překvapením mu je, že lidé od něj s křikem a s hrůzou v očích odbíhají. Proč? Má přeci vedle sebe tygra (černého pantera)!

Tracyho tygr je velmi slavná kniha známého spisovatele. Těšila jsem se na ní, velmi, už jenom při pohledu na krásné knižní provedení. Ale... Příběh mě bohužel moc nezaujal. Ne, že by to bylo špatné, spousta lidí tuhle knihu má ráda, jenže mě zřejmě nesedl tento žánr, tento styl. Napsané to bylo hezky, ale musím se přiznat, že jsem se párkrát musela kouknout na druhou stranu, kde byla stránka napsaná česky, protože to bylo napsáno už docela dávno a angličtina zde nebyla až tak lehká.

Pro mě docela nezáživné dílo, ale pro někoho jiného skvost.

0 komentářů, za které jsem ráda!:

Okomentovat

Děkuji moc za přečtení a okomentování! :)