sobota 12. března 2016

13 minutes (+english review on Guardian's website)

Autor: Sarah Pinborough

Nakladatelství: Gollancz

Rok vydání: 2015 (originál)

Obsah

Tasha byla královnou školy, nebo - lépe řečeno - hlavní členkou ,,barbínek'' společně s jejími dvěma kamarádkami. Jak je tedy možné, že holku, kterou každý obdivuje a dal by cokoliv za to, aby se s ní mohl alespoň bavit, nalezli na dně jezera, kde byla třináct minut mrtvá? Ještě k tomu všemu si samozřejmě na nic nepamatuje. Ví ovšem, že v poslední době to s jejími ,,kamarádkami'' bylo divné. Přibírá si proto na pomoc bývalou kamarádku Beccu a začne pátrat po tom, proč by zrovna ji chtěl někdo zabít.

Kniha 13 minutes je první knihou, kterou mi poslal britský Guardian, takže jsem se do ní s chutí pustila.

Tasha (nebo také Natasha) bývala šťastným dítětem s pár kamarády, mezi nimiž vyčnívala Becca, chytrá, ale trošku oplácaná holka. Společně si hrály a užívaly si, ale jak plynul čas, Tasha začala lačnit po popularitě. Na společenském žebříčku stoupala stále víc, ale aby postoupila ještě výš, tak se musela zbavit trapné tlusté Beccy. A tak se ze dne na den Becca ocitla bez přátel, zatímco Tasha si našla dva stylové doplňky (tedy pardon, kamarádky) v podobě Jenny a Hayley. A stala se královnou školy.

Nyní je Becca už úplně jinde a po přátelství Tashy vůbec netouží (nebo si to aspoň namlouvá). Má -někdy až příliš - oddanou kamarádku Hannah a hlavně úžasného kluka, kterého miluje nadevšechno na světě. Když se ale Tashe stane nehoda, přece jenom v ní vykvete semínko pochybnosti. Proto byla ráda, že si jí po nehodě Tasha začala zase všímat a požádala ji o pomoc. Konečně se dokážou bavit stejně jako za starých časů. Becce dochází, že jí Tasha chyběla, i když si to nechce přiznat. Společně pátrají po něčem, co by mohlo vysvětlit, proč byla Tasha 13 minut mrtvá.

Je ovšem všechno tak, jak se zpočátku zdá?

Musím říct, že tato kniha je přesně pro fanoušky Only Ever Yours a Pretty Little Liars (to znamená, že byla přesně i pro mě). V příběhu se setkáváme s nahnutými vztahy, prohnilým přátelstvím a se spoustou špatných rozhodnutí a nečekaných situací. Ukazuje nám jak pohled Beccy, která je zprvu vůči Tashe skeptická, tak pohled samotné Tashy, která si nepamatuje, proč by jí někdo strčil do ledové řeky. Mocnými a skvěle napsanými kapitolami můžeme přímo vidět vývoj jejich mysli, od počátku příšerné nehody, až po konečné rozuzlení, které ovšem přineslo mnoho obětí.

Šok přijde v polovině knihy, kdy se všechno, v co jste věřili, naprosto obrátí, a vy můžete začít přemýšlet znova

Tuto knihu bych opravdu doporučila milovníkům napínavých knih, které jsou napěchované tajemstvími, zkaženými vztahy a krutostí mysli. Nikdo by nevěřil, kolik toho lidská mysl může vymyslet...

Je pravda, že kniha nebyla úplně bez chybičky, ale v konečném důsledku se mi líbila mnohem víc než ostatní ,,rádoby napínavé'' teenagerovské detektivky, kde hned víte, jak všechno dopadne. Opravdu skvělé přivítání od britského Guardianu.

Hodnocení: