sobota 21. ledna 2017

Čáry života


Originální název: Carve The Mark

Autor: Veronica Roth

Nakladatelství: CooBoo

Rok vydání: 2017, 2017 (originál)

Žánr: sci-fi, fantasy, dystopie


Pokud jste fanoušky sci-fi dystopií s tématikou týkající se života na planetách a válkou mezi národy, tato kniha je přesně pro vás. Pokud vám toto téma nic neříká, něco vám řekne alespoň jméno autorky - Veronica Roth. To už mluví za vše.


Veronica Roth se po pár letech vrací s novou knihou s velmi podmanivou obálkou a názvem Čáry života. Jakožto velký fanoušek série Divergence jsem skákala téměř ke stropu, když mi CooBoo poslalo e-knihu. Byla má očekávání přiměřená?

První, co musím zmínit, je toto - je to naprosto odlišné od Divergence. Někdy se stává, že autor napíše jednu knihu či knižní sérii a inspiruje se v ní i k napsání dalších podobných sérií (viz Sara Shepard a její Roztomilé malé lhářky). V tomto případě tomu tak vůbec nebylo. Kdyby na obálce nesvítilo jméno Veronica Roth, nikdy bych neřekla, že to napsala ona. Příběh, postavy a celkové psaní je totiž naprosto odlišné. A bohužel nemůžu říct, že by mi to vyhovovalo. 

Děj se zabývá párem Akosem a Cyrou. Zatímco Akos pochází z planety Thuvhesanů, Cyra je z kmene Šotetů, kterému vládné její krutý bratr Ryzek. Cyra a Akos se seznámí, když Akose a jeho bratra Eijeha unesou Šoteti z jejich vlastního domu a uvězní je v šotetském vězení. Zatímco Eijeh chřadne a je využíván ve prospěch Ryzka, Akos se stane osobním strážcem Cyry. 
Proč zrovna Akos? Protože má speciální dar proudu - uvolňuje Cyře od bolesti. U Cyry se totiž dar proudu objevil předčasně, a tak se jí pod kůží kroutí stíny, které jí působí neskutečnou bolest, ovšem s kterými může jediným dotykem někoho zabít. 
Mezi Akosem a Cyrou vzniká speciální vztah. Právě Akos Cyře pomůže se konečně postavit proti jejímu zrádnému bratrovi Ryzkovi, pro kterého nejvíce znamenají čáry života na jeho ruce, který si každý značí, když někoho zabije. 

Šotetové byli kmen, ne národ s vlastní planetou, a všeobecně se o něm vědělo, že jsou divocí a krutí. Na pažích si dělali ,,čáry života'' - zářez do masa za každého, koho zabili - a své děti už odmala cvičili v umění války.

Jak jistě víte, sci-fi a fantasy moc nečtu a ani nevyhledávám. Jelikož jsem ovšem byla natěšená, že Čáry života jsou novou knihou od Veronicy Roth (kdo by také nebyl), ani jsem si nepřečetla, o čem kniha přibližně pojednává. Chtěla jsem být překvapená a moje očekávání postupně rostlo. 
Bohužel vyrostlo až příliš.
Čáry života nejsou v žádném případě špatnou knihou a jistě si najdou své čtenáře, už jen díky skvěle vymyšlenému dystopickému prostředí, vcelku sympatickým a různorodým postavám s velmi zvláštními jmény či díky skvělému překladu. Rozhodně si dostane fanoušky tohoto žánru. 
Bohužel, mě až tolik neoslovila. Zase se mi vymstilo přilišné očekávání, které mi nakonec zkazilo celkový zážitek z knihy. Pár plusů jsem tu ovšem vyjmenovala, takže se nebojte, že byste byli z knihy naprosto zklamaní. Jen si asi musí najít svůj okruh čtenářů. 
A já bohužel čtenář sci-fi dystopií moc nejsem. 


Hodnocení:
6/10

Za knihu moc děkuji vydavatelství CooBoo! Knihu si můžete koupit zde.

zdroje: www.weheartit.com



2 komentáře:

  1. Já se na knížku hrozně moc těším :) Tento žánr mám moc ráda a většina ohlasů na knížku je pozitivních, tak doufám, že mě nezklame :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za přečtení a okomentování! :)