neděle 1. března 2015

Elizabeth is missing

 Autor: Emma Healey

Nakladatelství: Penguin books (zakoupeno v anglickém jazyce)

Rok vydání: 2014 (originál)















Obsah


Maud jde do kuchyně pro toast, ale jakmile tam dojde, už ani neví, proč tam šla. Chce si číst knihu, ale nemůže, protože si nepamatuje, co se v příběhu předtím stalo. Jako kdyby knihu nikdy nečetla. A co její kamarádka Elizabeth? Dnes se přeci mají sejít, tak proč nevolala? Telefon nezvedá. Není doma. Elizabeth se ztratila. Stejně jako její starší sestra Sukey před téměř sedmdesáti lety.

Autor


Emma Healey je anglická spisovatelka. Elizabeth is missing je její první knihou. Kniha dostala ocenění Costa Book Award.

Ukázka


,Haven't heard from Elizabeth'. I run my fingers over the words, smudging them slightly. Is that true? I must just only have written it. I certainly can't remember having heard from her recently. I reach for the phone. Button number four is Elizabeth. It rings and rings. I make a note.

,Neslyšela jsem o Elizabeth'. Přejela jsem prsty po slovech a trochu je rozmazala. Je to pravda? Asi jsem to zrovna musela napsat. Jistě si nepamatuji, že jsem o ní v poslední době slyšela. Natáhnu se pro telefon. Tlačítko číslo čtyři je Elizabeth. Zvoní a zvoní. Napíšu si vzkaz. 

Můj názor


Znáte takový ten moment, kdy nevíte, co si o knize myslet, nic jste o ní neslyšeli a bojíte se, že vás zklame? Tak přesně tenhle moment jsem měla u knihy Elizabeth is missing. 

Příběh vypráví o staré dámě Maud, která zapomíná všechno. Zapomíná, že jedla, že si zapla televizi, že si četla. Jako kdyby její mozek jednoduše vypnul. Chodí jí navštěvovat dcera Helen. Sedí doma v obýváku a najednou sedí v restauraci s Helen, přitom vůbec netuší, jak se tam dostala. Jediné malé radosti v životě zažívá s dlouholetou kamarádkou Elizabeth. 

Ví, že se měly setkat. Volala jí Elizabeth? Nebo už u ní Maud dokonce byla a nepamatuje si to? Maud už vůbec neví, co je pravda. Na papírek si začne psát dokola větu: Elizabeth zmizela. Proč se nikdo o ní nestrachuje? Proč, když to řekne komukoli, - doktorovi, dceři, dokonce i synovi Elizabeth - jí nikdo neposlouchá? Maud ale v hloubi duše odpověď zná - je prostě pomatená. Stále si ovšem stojí za svým a rozhodne se jí vyhledat. Někde přece musí být! Tato situace jí připomene něco, co se stalo před sedmdesáti lety. Její skvělá starší sestra Sukey se ztratila, stejně jako Elizabeth. Dodnes jí nikdo nevypátral. Jak to ovšem Maud dokáže, když lehce na vše zapomene?

Páni. Tahle kniha desetinásobně předčila má očekávání. Příběh vás vtáhne tak moc, že i vy máte pocit, že všechno zapomínáte a jste stejně zmatení jako Maud. I přes její nemoc jí nic nezastavilo v hledání. A možná vyřeší i záhadu sestry Sukey. 

Konec mě opravdu ,,dostal''. Nevíte, co si o tom máte myslet, jak to vlastně skončilo. Závěr si budete muset odvodit sami. A to zbožňuju! Nad touto knihou jsem ještě dlouho přemýšlela a vřele ji doporučuji. Nebudete litovat! 

Hodnocení:
9/10


2 komentáře:

  1. Už když jsi tuhle knihu zmiňovala dřív a moc mě zaujala a po tvé recenzi se těším a doufám, že knihu vydají v češtině :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě si ji pořiď, je vážně skvělá, nečekala jsem to! :)

      Vymazat

Děkuji moc za přečtení a okomentování! :)